Nye færdigheder til en ny tid

OfficeFor kun én generation siden bestod vores lille land af fiskere, bønder, håndværkere og fabriksarbejdere. I dag er langt størstedelen af os vidensarbejdere. At håndtere viden og opgaver er et fag ingen har lært dig. Det er din opgave at lære hvordan du gør. Ikke mærkeligt hvis du er lidt stresset!

Din tilgang til opgavehåndtering er den vigtigste faktor i hvor godt et stykke arbejde du udfører, hvor meget du kan producere og hvordan du som menneske oplever livet. Du har måske ikke tænkt over at opgavehåndtering er et fag? Men det er det helt bestemt. Lad mig forklare…

Som vidensarbejder måles du på din evne til at samle, sammensætte og systematisere kundskab til noget som nogen er villig til at betale dig penge for. Derudover har det naturligvis betydning hvor god du er til at kommunikere og samarbejde, men det er ikke temaet her.

Hvor god du er til at håndtere opgaver er proportionalt med din produktivitet

Skal du skabe værdi med dit hoved er du afhængig af at kunne navigere i store mængder af information, sortere i dem og sætte dem sammen til noget nyt og nyskabende. Og det skal du klare i en verden hvor strømmen af information er eksponentielt stigende. Og det samme er mængden af distraheringer.

Stressfri opgavehåndtering

Den gennemsnitlige danske vidensarbejder slås til tider med opgaverelateret stress. “Der er så meget at gøre at jeg ikke ved hvor jeg skal starte”! Dette gælder naturligvis ikke for dig. Men du kender måske nogen som har det sådan?

I indlæggene her på siden kommer jeg til at rejse problemstillinger som vi kundskabsarbejdere støder på. Jeg kommer til at give dig simple tips til, hvordan du kan opnå stressfri opgavehåndtering, du kan bruge i din hverdag. For at kunne dette har du brug for at tilegne dig nye færdigheder. Færdigheder du ikke er født med. Den gode nyhed er at de færdigheder er lette at lære. Udfordringen ligger i at konvertere færdighederne til gode vaner – og holde fast i dem.

Mange af de tips jeg kommer til at dele stammer fra David Allen’s Getting Things Done® (GTD)-metodik. Jeg kommer også til at forklare lidt af psykologien som ligger bag disse råd. Tilmeld dig vores nyhedsbrev herunder for at modtage kommende artikler direkte i din indbakke!

Book et møde

Klik for at finde et tidspunkt, hvor du kan mødes med Lars.

Scroll to Top