GTD-forfatter David Allen har nu udgivet en ny bog, denne gang til en helt ny målgruppe. Og denne målgruppe vil uden tvivl vil få enormt meget glæde af teknikkerne i en tilpasset udgave til at håndtere deres komplekse liv.
Når en person rigtig lærer GTD er reaktionen næsten altid: “Hvor ville jeg dog ønske at jeg havde lært dette noget før!”. Det er nemlig de færreste som finder vej til GTD tidligt i deres liv. Årsagerne kan være mange – man har ikke oplevet at miste overblikket, man ved ikke at teknikkerne findes, man har måske ikke rigtig mødt kompleksiteten i livet endnu, etc.
“Hvor ville jeg dog ønske at jeg havde lært dette noget før!”
Dette ser dog ud til at ændre sig i disse tider, bl.a. på grund af den stigende fokus på stress. Eksempelvis i denne uge skrev TV2 om PFA’s nyeste statistik, som fortæller at den mest stressede aldersgruppe er dem under 30, hvor 25% har oplevet symptomer på stress.
Udover de menneskelige konsekvenser er eksempelvis de økonomiske konsekvenser også blevet meget synlige – både for den stress-ramte under 30, som taber 2,8 millioner på livslønnen, og for virksomhederne, som bruger et seks-cifret beløb på sygemeldte medarbejdere.
Etablering af gode vaner tidligere i livet
Hvis du har tilbragt tid med en teenager fornylig, så vil du formentlig have opdaget at livet foregår i et andet tempo. Det har det altid gjort relativt til tidligere generationer, men eksempelvis teknologien accellererer dette til nye højder. Derfor har David Allen, forfatter til Getting Things Done® m.m., i samarbejde med Mike Williams og Mark Wallace – hhv. tidligere CEO og underviser – udgivet bogen GTD for Teens.
GTD for Teens er som navnet antyder en udgave af GTD, som er tilpasset til teenagere, som netop blev skrevet fordi så mange har efterspurgt denne udgave i årenes løb. Bogen kan læses både af teenageren selv eller af forældre og andre, som gerne vil hjælpe en teenager med at lære GTD.
Klik her for at se promo-videoen for den nye bog
GTD for Teens sammenlignet med GTD-bogen
De 5 trin er som udgangspunkt de samme, men er let tilpasset til en teenagers behov, og gennemgås i forhold til hvordan GTD passer ind i en teenagers liv. I bogen har de desuden meget fint inkluderet hvordan amygdala og det præfrontale cortex ofte kommer i konflikt og hvordan begge tilfredsstilles og håndteres i et GTD-system. Den tredje og sidste sektion i bogen adskiller sig også ved at være sat op til at være en slags mini-workshop til at arbejde med teknikkerne, eventuelt i samarbejde med en voksen.
På den lidt mere avancerede side gennemgås der også hvordan overtagelse af ansvarsområder (horisont 2) fra forældre til teenagere påvirker et GTD-system – specielt denne del vil også være interessant for forældre. Og på den lidt lettere side af tingene kan det fremhæves, at halvdelen af bogen er illustrationer, som flere teenagere (og voksne?) sikkert vil værdsætte.
Vi anbefaler varmt bogen, hvis du kender til en teenager som kunne have glæde af at lære GTD. Derudover er et af GTDnordic’s vigtigste langsigtede mål netop at lære GTD til en ny generation, så vi er meget glade for at se denne nye udgivelse.
Køb bogen her hos Amazon (UK) og find bogens hjemmeside her (bl.a. med PDF’er fra bogen)