Mange oplever, at arbejdskulturen kræver mere og mere af den enkelte. Vi arbejder flere timer og mere intensivt fordi vi skal producere mere. For vidensarbejderen er det bare ikke sådan tingene hænger sammen. For at være optimalt produktiv skal du op til overfladen og trække vejret med jævne mellemrum.
Læs herunder hvorfor og hvilke teknikker du kan bruge til at holde pauser.
De fleste af os kender det godt – vi arbejder løs, svarer løbende på mails der kommer flyvende i en lind strøm, hjælper kollegerne med deres spørgsmål, sidder (måske til efter arbejdstid) og skriver den sidste del af rapporten, som skal afsted til kunden i dag. Dette er hverdagen fra 8:30-16:30, kun afbrudt af lidt frokost (hvis den da ikke klares henover en stribe mails).
Jo længere og mere uafbrudt man arbejder, jo mere produktiv er man – det er da klart? Forkert.
Vi er ikke maskiner. Undersøgelser viser, at de ekstra lange arbejdstider ikke er løsningen. Der er en biologisk begrænsning i, hvor mange timer du kan arbejde. Lange arbejdsdage viser sig også helbredsmæssigt, eksempelvis sover mange dårligt og risikoen for hjertesygdomme/hjertetilfælde øges. Nyere undersøgelser peger endda i retning af, at vi måske burde arbejde endnu mindre – en 40-årigs evne til at tænke optimalt falder efter 25 timers arbejde om ugen.
Uanset dine arbejdstider, så er det hensigtsmæssigt og nødvendigt at stoppe op med jævne mellemrum.
Du har brug for pauser
Vi ved, fra erfaring med at arbejde med hjernen, at mange af de bedste idéer kommer når du ikke bevidst foretager dig noget. Du har sikkert oplevet det før – hvorfor tror du, du får så mange gode idéer i badet?
Hvis du ikke laver noget, så laver du også noget.
Faktisk holder du ikke pauser, hvis vi ser på hvad din hjerne laver. Din hjerne arbejder bare på en anden måde. Andre regioner aktiveres, hvorved hjernen kan se på dine opgaver i en ny vinkel, fordøje tidligere oplevelser og måske samle eksisterende viden til gode idéer. Når du foretager dig noget bevidst, så lukker du af for den “diffuse” del af hjernen. Det kan dog være at det netop er den, der kan give dig den rette (måske mere kreative) vinkel, du har brug for, for at løse en given opgave.
Vi mennesker er ikke bygget til at arbejde fokuseret i en hel arbejdsdag. Udover at pauser kan hjælpe dig med at løse dine opgaver, så viser nogle undersøgelser, at du bliver mere produktiv af at tage pauser hver eneste time. Nogle beskriver endda paradoksalt pauserne som værende “helt nødvendige for at få tingene gjort”. Hvordan holder man så pauser?
Pauseteknikker
Det kan være overraskende svært at finde ud af at holde pauser! Selv, hvis vi ikke tænker på arbejdskulturelle forventninger, er det nemlig så let at blive fanget i sit arbejde med den konstante strøm af input, som mange af os oplever på arbejdspladsen.
En måde at gøre det på er at planlægge pauser i din dag. Lægge dem i kalenderen på forhånd, gerne så strategisk som muligt i forhold til dit energiniveau. Hvis du eksempelvis ved, at klokken 15 er dit energi-niveau på et lavpunkt (som er tilfældet for de fleste), så sørg for at holde en af dine pauser der.
Pomodoro-teknikken bruges af flere danske GTD’ere
Du kan også prøve Pomodoro-teknikken. Det eneste, det kræver er en måde at tage tid på (måske med din telefon, en køkkentimer eller lignende). Når du begynder at arbejde, sætter du timeren til 25 minutter. Når den ringer, så er det tid til 5 minutters pause – rejs dig op og stræk benene, tag noget at drikke eller læn dig tilbage og slap af. Når de 5 minutter er gået er det tilbage til arbejdet igen og du sætter igen timeren.
Pomodoro-teknikken bruges af flere danske GTD’ere, men nogle (inklusive undertegnede) har det ofte bedst med lidt længere stræk. Nogle undersøgelser viser, at der findes en “ultradian rhythm” på 90 minutter, hvorefter man så kan tage en lidt længere pause. Prøv eventuelt den på samme måde som Pomodoro-teknikken.
Du må godt holde en pause nu
Del denne artikel med en ven, som (også) arbejder hårdt og godt må tage en pause nu. Eller bør tage en pause nu. Med denne artikel giver jeg min professionelle opbakning/anbefaling til at strække benene og gå ud og få lidt frisk luft. Ideelt uden at tjekke facebook.
For at udnytte din arbejdstid bedre efter pausen anbefaler vi naturligvis Getting Things Done® (GTD). Når du anvender GTD er det desuden lettere at holde pauser, fordi du oftest arbejder med én opgave af gangen – når den er udført, har du mulighed for at vælge, hvad du vil/bør foretage dig.
Læs flere artikler af Lars Rothschild Henriksen, eksempelvis om hvordan du giver din hjerne juleferie, og find vore kommende dagsseminarer i GTD her.